zondag 27 september 2009

Eucumene in de blogosphere

Vrijdag mocht ik me in de binnenstad van Hoofddorp begeven. Het bruisende hart van Hoofddorp is een wirwar van opgebroken wegen en eenrichtingsverkeer straten. Het leek wel een labyrinth. Veel te laat arriveerde ik daardoor bij de Joannes de Doperkerk. Of eigenlijk de beeldentuin achter deze kerk. Bleek dat er daar ook een labyrinth was! Maar ja, dat heeft andere doelstellingen. Ga daar maar eens naar Googlen.
De meetup, georganiseerd door Paul Abspoel, voor twitterende en bloggerende vrienden was al begonnen met een rondleiding door deze beeldentuin. Ik sloot me aan, en heb ontzettend genoten. De maker van de beelden, Karel Gomes, was aanwezig en vertelde, samen met pastoor Kees van Lent, vol passie over de beelden. Het hoogtepunt voor mij was de kruisweg. Karel Gomes had voor elke stadie van de kruisweg een beeldje gemaakt. Alle beelden waren op een rij gezet, op een muur achterin de tuin. Heel mooi hoe hij deze beelden gemaakt had. Vol emotie en eerbied.
Bij het beeld van de kruisiging zong Gendro het lied "Amazing Grace" in de uitvoering van Chris Tomlin, ook bekend van de cd/dvd "A new halleluja" van Michael W. Smith. Een heel mooi en emotioneel moment, zeker toen Karel Gomes hevig ontroerd spontaan Gendro een zoen op de wang gaf.
Na de rondgang gingen we met elkaar lekker een hapje eten. En daar zaten we dan, baptisten, (ex)-charismatici, kerklozen, pinkstermensen en katholieken door elkaar in de tuin van een katholieke kerk! En waarschijnlijk ben ik dan nog een smaak vergeten. Maar dit was heel bijzonder! Hoeveel eucumenischer kan je worden? Tijdens het eten en drinken werd er openhartig met elkaar gepraat. Ontzettend mooi om te zien hoe wij als totaal verschillende mensen elkaar vonden rond 1 thema, of, persoon: God en Jezus Christus.
Tijdens het eten kregen we ook nog een mooie preek/voordracht over bomen van Ronald van der Molen, en gedichten/Psalmoïeken van Rob Haskes. Heel mooi deze verschijdenheid in personen en uitingen.
Mensen, ik heb ontzettend genoten. Ik heb oude bekenden opnieuw ontmoet, bekenden "van gezicht" nu echt gesproken en hele nieuwe mensen leren kennen. We hebben ontzettend gelachen, en heel serieus gesproken, kortom het was fantastisch! Vol energie en enthousiasme kwam ik thuis en heb ik Mattanja in geuren en kleuren verteld hoe geweldig ik het heb gehad.
De conclusie mag zijn: dit is voor herhaling vatbaar! Inmiddels heb ik gezien dat er alweer nieuwe ideeën ontstaan voor volgende ontmoetingen. Ik kijk er naar uit!
Paul, bedankt voor het idee en het samenbrengen van de mensen. Pastoor van Lent voor het openstellen van tuin en kerk en alle anderen voor het eten, drinken, de vrolijkheid, gezelligheid en ook de mooie gesprekken.
Hasta la Vista!

1 opmerking:

  1. Mooie reactie, David! En ik denk er net zo over. Leuk om elkaar eens te ontmoeten.
    Overigens heet de dichter Rob Haster. Zijn blog is http://ontginner.wordpress.com/
    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen